De krachtigste tool om een kandidaat te vinden, is geen Booleaanse zoekopdracht, geen Google Chrome-extensies of gewoon een andere nieuwe aggregator. Dit is het vermogen om jezelf de juiste vragen te stellen. Dit is waar de auteur van de Boolean Black Belt-blog Glen Casey over gaat. Glen vertelt over de strategie voor het vinden van kandidaten, praktijken vanuit zijn eigen ervaring en het zoeken naar life-hacks op LinkedIn. We besloten om hieruit de belangrijkste gedachten te vertalen en te schetsen. De gemiddelde LinkedIn-gebruiker vult een profiel met minimale informatie over zichzelf. Zoeken op LinkedIn wordt niet beperkt door de functionaliteit van zoekalgoritmen, maar alleen door uw logica en verbeeldingskracht. De gemiddelde LinkedIn-gebruiker die op dit moment niet op zoek is naar een baan, maar besluit om lid te worden van een professioneel sociaal netwerk, vult zijn profiel met een minimum aan informatie. Het negeren van dit feit leidt ertoe dat recruiters tot 80% van de kandidaten missen die mogelijk geschikt zijn voor openstaande vacatures, maar dat hun profielen niet voldoende worden ingevuld. Volgens de statistieken van LinkedIn zijn 25% van de gebruikers actieve werkzoekenden (12% is op zoek naar een baan en 13% kijkt een paar keer per week naar aanbiedingen) en 75% is passief, waarvan slechts 15% helemaal tevreden is met hun huidige baan en geen aanbiedingen accepteert. Let op typefouten. Voor de zoekopdracht “Cheif” in plaats van “Chief” zijn er meer dan 26 duizend resultaten in de zoekresultaten. Wees niet snobistisch over willekeurige fouten. Een LinkedIn-profiel is immers geen cv. Onthoud dat veel mensen zich hier registreren om geen werk te zoeken. Vergeet de weeën niet. Veel mensen gebruiken in hun profielen de afkorting “MFG” in plaats van het woord “Manufacturing”. Maak uw eigen woordenboek met vergelijkbare afkortingen en acroniemen. Ontwikkelaars die LinkedIn gebruiken om te netwerken en niet opgemerkt willen worden door recruiters, kunnen ongebruikelijke afkortingen gebruiken. Bijvoorbeeld “SW” in plaats van Software. Het geheim van het verhogen van het aantal conversies voor koude e-mails is het vinden van kandidaten voor minder vaak voorkomende zoekwoorden. Deze kandidaten worden een paar keer minder vaak geschreven, ze staan klaar om met u te communiceren, terwijl ze ook op dezelfde manier passen bij uw parameters, ze hebben simpelweg uw zoekwoorden niet in hun profiel geschreven. Enkele tienduizenden ontwikkelaars gaven aan het profiel aan dat ze bezig zijn met softwareontwikkeling, maar ze noemden nooit een specifieke technologie of taal. U kunt niet alle mensen vinden die u zoekt met één specifieke zoekopdracht. U moet altijd proberen de steekproef te vergroten, alle opties doornemen, welke informatie de juiste persoon in zijn profiel zou kunnen aangeven. Hier zijn enkele gedetailleerde vragen die rekening houden met de vele variaties in functietitel, prestatie en spelling van vaardigheden. Iteratief zoeken. Om uw lijst met dergelijke alternatieve zoekopdrachten samen te stellen, moet u wat onderzoek doen – zoek in verschillende iteraties. U kunt bijvoorbeeld verschillende profielen vinden voor het trefwoord “Cloud” en zien wat er nog meer in het profiel van deze mensen staat. Welke synoniemen gebruiken ze, wat noemen ze nog meer. Als je dit profiel bekijkt, krijg je hints die je ook kunt gebruiken: OpenStack, ec2, s3. Vervolgens kunt u naar deze woorden gaan zoeken en de lijst met trefwoorden met betrekking tot cloudtechnologieën blijven aanvullen. Op verzoek (Cloud OF IaaS OF PaaS OF SaaS OF STaaS OF vCloud OF OpenStack OF CloudStack OF Azure OF “EC2” OF “S3”) kunt u nog een aantal profielen vinden, die ook nieuwe sleutelwoorden voor queries bevatten. Herhalingen kunnen worden herhaald tot het einde van de lijst met woorden die voor zoekopdrachten kunnen worden gebruikt. Als gevolg hiervan kunt u met behulp van de OR-operator en alle gevonden woorden een vrij gedetailleerde query krijgen die alle profielen toont van mensen die op de een of andere manier verband houden met cloudtechnologieën. Als resultaat van een iteratieve zoekopdracht naar het trefwoord ‘cloud’, hebben we het volgende verzoek ontvangen: (Cloud OF IaaS OF PaaS OF SaaS OF STaaS OF vCloud OF OpenStack OF CloudStack OF Azure OF ‘EC2’ OF ‘S3’ OF ‘AWS’ OF ‘Amazon Web Services ‘OF CloudFormation OF CloudWatch OF CloudFront OF SmartCloud OF OpenShift OF Zookeeper OF SQS OF’ VPC ‘OF Stackdriver OF Eucalyptus OF OpenNebula) Nog een paar trucs. Om mensen te zoeken die ervaring hebben met SAP, maar deze informatie niet in hun profiel hebben opgegeven, kunt u eerst met het trefwoord “SAP” alle bedrijven selecteren waarvan de medewerkers interactie hebben met dit ERP-systeem. En ga dan op zoek naar mensen die ooit in deze bedrijven hebben gewerkt. Een vraag voor mensen die bij deze bedrijven werkten, maar niets over SAP in hun profiel schreven, leverde 758 resultaten op! Vergeet niet om niet alleen verschillende varianten van zelfstandige naamwoorden aan uw zoekopdrachten toe te voegen, maar ook werkwoorden. Bij het beschrijven van onze verantwoordelijkheden en prestaties gebruiken we vaak werkwoorden. Hoewel LinkedIn ideaal is om passieve kandidaten te vinden, is het gemakkelijk om actieve kandidaten te vinden. Wat kunnen mensen die openstaan voor vacatures op hun profiel schrijven? Nadat u alle mogelijke opties heeft verzameld en gecombineerd met de OK-operator, krijgt u een verzoek om op zoek te gaan naar actieve kandidaten
|
https://www.globalrecruitment.info/ |