We maken momenteel de officieel donkerste december sinds 1956 mee. In de eerste twaalf dagen van deze maand heeft de zon zich nog geen twee volle uren laten zien. Dat is niet positief, want ons lichaam en onze geest hebben zonlicht hard nodig.

 

Herinner je je de laatste keer nog dat de zon uitgebreid aan de hemel stond? Vast niet want de eerste week van december hadden we welgeteld nul uren zon. De week erna kwam de zon wel even piepen, maar na anderhalf uur kregen wolken weer de bovenhand. In weercentra werd voor de eerste twaalf dagen van december in totaal 118 minuten zon genoteerd. Dat is het minste sinds 1956, toen de zon in de eerste twaalf dagen slechts 25 minuten scheen. In een doorgaanse decembermaand worden er gemiddeld 45 uren zon gemeten.

Van dat gemiddelde zijn we nu dus ver weg. Dat is nefast voor onze gezondheid want ons lichaam heeft de UV-stralen van de zon nodig om vitamine D aan te maken. Vitamine D heeft een positief effect op onze hersenen, het gebrek eraan maakt ons meer vatbaar voor verkoudheden, vermoeidheid en depressies.  Door de UV-stralen van de zon gaat ons lichaam vitamine D zelf aanmaken, maar dat is in de winter dus geen optie.

Er zijn wel andere (tijdelijke) oplossingen. Je kan natuurlijk gaan overwinteren aan de costa’s maar meer realistisch kan je bij de apotheek vitaminen supplementen halen of kan je gebruik maken van lichttherapie. Dan worden er daglichtlampen gebruikt om het daglicht te compenseren dat je anders in de winter niet krijgt. Want daglicht zorgt ervoor dat onze hersenen het genotshormoon serotine gaan vrijmaken, te weinig daglicht kan zo dus leiden tot depressies. Deze soort depressies worden een winterdepressie genoemd omdat ze veelal voorkomen in de winter door een gebrek aan zonlicht en/of daglicht.

https://shopvoorgezondheid.nl