|
Een warmtepomp is een alternatief voor een CV ketel. Het voordeel van een warmtepomp is dat er veel minder warmte verloren gaat dan bij een CV ketel, zelfs dan een hoog rendement ketel. Een warmtepomp werkt door ergens warmte te onttrekken door middel van een koudemiddel, daarna dit koudemiddel te samen te drukken waardoor het warm wordt. Het warme koudemiddel kan dan zijn warmte weer afgeven, loopt daarna door een expansievat om weer af te koelen, en kan dan weer een nieuwe cyclus beginnen. Een warmtepomp gebruikt stroom in plaats van gas en kan daarmee, zeker in combinatie met zonnepanelen, veel zuiniger zijn.
De eerste warmtepompDe warmtepomp werd uitgevonden aan het begin van de 20e eeuw in Zürich. Echter werd het geen succes. In de jaren zeventig van dezelfde eeuw brak de energiecrisis uit; ineens werden mensen zich bewust van hoe veel energie alles kostte. De warmtepomp werd gezien als een potentiële redder, en er werd in die periode veel onderzoek gedaan.
In 1985 daalden de energieprijzen enorm en leek de warmtepomp niet meer rendabel. Toen stopte ook onderzoek er naar, tot ongeveer vijf jaar later. Toen gingen politici namelijk inzien dat vervuiling een probleem was en werd de warmtepomp weer aangedragen als mogelijke oplossing hiervoor. Warmtepompen zijn namelijk een stuk zuiniger en meer rendabel dan cv ketels.
Het probleem rondom de ontwikkeling van de warmtepomp was het te gebruiken koudemiddel. Tot dusver waren alleen giftige middelen gebruikt die ook een bijdrage deden aan het broeikaseffect. Zo steeg het gebruik van de warmtepomp zijn eigen doel voorbij. Gelukkig kwamen er opeens nieuwe mogelijkheden voor een koudemiddel. Tegenwoordig is de ontwikkeling van de warmtepomp nog vol aan de gang. Er wordt gezocht naar mogelijkheden om deze overal in te zetten. Onderzoekers zijn op zoek naar nieuwe technieken voor de grote doorbraak.
|
Veelgestelde vragen
Wat is een warmtepomp en hoe werkt het?▼
Een warmtepomp is een alternatief voor een CV ketel dat warmte onttrekt met behulp van een koudemiddel. Dit koudemiddel wordt samengeperst om warm te worden, geeft warmte af, koelt af in een expansievat en begint dan een nieuwe cyclus. Het systeem gebruikt stroom in plaats van gas.
Wanneer werd de warmtepomp uitgevonden?▼
De warmtepomp werd aan het begin van de 20e eeuw in Zürich uitgevonden. Het werd echter geen succes tot de energiecrisis in de jaren zeventig nieuw interesse opwekte in duurzame verwarmingsoplossingen.
Waarom is een warmtepomp zuiniger dan een CV ketel?▼
Een warmtepomp gaat veel minder warmte verloren dan een CV ketel, zelfs een met hoog rendement. Bovendien gebruikt het stroom in plaats van gas en kan het in combinatie met zonnepanelen nog veel zuiniger worden.
Wat was het grote probleem bij de ontwikkeling van warmtepompen?▼
Het probleem was het koudemiddel. Tot dusver waren alleen giftige middelen gebruikt die ook aan het broeikaseffect bijdroegen. Gelukkig zijn er tegenwoordig nieuwe, betere mogelijkheden voor koudemiddelen beschikbaar.
Worden warmtepompen nog steeds verder ontwikkeld?▼
Ja, de ontwikkeling is nog volop aan de gang. Onderzoekers zoeken naar mogelijkheden om warmtepompen overal in te zetten en werken aan nieuwe technieken voor een grote doorbraak.








