Wanneer je terug kijkt kom je er pas achter hoe snel de tijd is gegaan. Maar dat geldt niet alleen voor de individu, maar ook voor ontwikkelingen in bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Vroeger, rond 1700, was de kans dat je een griep niet overleeft veel groter dan dat het nu was. Laat staan operaties uit die tijd. Kleine operaties waren toen al ontzettend gevaarlijk om uit te voeren, mar waren aan de andere kant vaak je enigste kans op overleven. Voor zo’n gevaarlijke operatie in 1700 kon je al snel rekenen op 20% kans op falen overlijden tijdens de operatie.

 

Gelukkig is er veel veranderd sinds 1800. Veel belangrijke ontwikkelingen zoals antibiotica en verschillende vormen van verdovingen. Dit heeft ervoor gezorgd dat een cosmetische kliniek niet meer zo eng is. Natuurlijk waren deze ook helemaal niet mogelijk vroeger zonder de ontwikkelingen van nu. Complexe ingrepen zijn niet meer complex. Veel ingrepen in een cosmetisch kliniek kan heel gemakkelijk worden uitgevoerd. Dit komt niet alleen door alle kennis, maar ook door nieuwe soorten technologie. Hierdoor zijn cosmetische klinieken niet alleen nog maar voor de welvarendere consument.

 

Hoewel er nieuwe methodes zijn ontwikkeld, wachttijden en kosten lager dan ooit zijn is heeft de overheid toch ervoor gekozen in te grijpen. Maar dit is niet op het gebied van hoe de ingrepen zouden moeten worden uitgevoerd. Dat blijft constant verbeteren. De overheid kijkt namelijk naar de invloed van reclame spotjes op de consument. Het is ontzettend belangrijk dat de consument op de hoogte is van de risico’s van een product of dienst. Wanneer er geadverteerd wordt mag dat dus niet buiten wegen worden gelaten.

 

Om dus bijvoorbeeld de ooglidcorrectie ervaringen te verhogen heeft de overheid ervoor gekozen de consument beter in te lichten. Dit wordt onder andere gedaan door het lanceren van een nieuwe webpagina door de overheid. Hier kan veel informatie worden gevonden over mogelijke risico’s die bij een cosmetische ingreep komen kijken, hoe klein de kans ook is geworden.

http://www.faceland.nl